Måske har du selv stået på kundesiden og irriteret set til, mens en virksomhed har lovet guld og grønne skove til nye kunder, mens du som trolig tilbagevendende kunde ikke får så meget som et tak. I dette blogindlæg vil jeg kigge nærmere på, hvorfor det kan være gavnligt at fokusere på de tilbagevendende kunder fremfor udelukkende at arbejde på at skaffe nye.
Kundeloyalitet er ikke noget nyt begreb, når vi taler marketingsstrategier. Alligevel er det som om, det går lidt i glemmebogen hos mange virksomheder, når der skal laves budgetter og vælges indsatsområder. Det helt store fokus bliver ofte lagt på de første faser af kunderejsen: ”opmærksomhed og interesse”. Der er bestemt ikke noget galt i at fokusere på at øge kendskabsgraden til sit brand for at få vakt interessen hos potentielle kunder. Især ikke hvis du har en nyopstartet virksomhed eller nyt produkt på markedet. Der er bare rigtig mange gode grunde til at have lige så meget fokus på de kunder, du allerede har, og her kommer 3 af dem:
Det er dyrere at skaffe en ny kunde end at fastholde en, du allerede har Undersøgelser viser, at det koster op til 5 gange så meget at skaffe en ny kunde, som det gør at fastholde en, du allerede har. Værdien af den nye kundes ordre er jo ikke nødvendigvis højere end værdien af den eksisterende kundes, så hvorfor ikke bruge færre ressourcer og få en ekstra ordre fra en tilbagevendende kunde?
Dine kunder kan skaffe nye kunder En glad og tilfreds kunde vil med høj sandsynlighed anbefale virksomheden og dens produkter til sin omgangskreds. På den måde får du en positiv afledt effekt ved at pleje dine eksisterende kunder, der som uofficielle brandambassadører kan skaffe dig nye kunder i butikken.
En loyal kunde holder ved i tykt og tyndt Krisen kradser hos rigtig mange små virksomheder i øjeblikket. Med en skyhøj inflation bliver mange luksusgoder valgt fra i de danske familier, og det giver ekstra skarp kamp om kunderne. I sådanne situationer kan kundeloyalitet være guld værd! Hvis du som kunde føler dig værdsat og har en relation til en virksomhed eller et brand, vil du i langt højere grad være tilbøjelig til at yde støtte og købe, også selvom prisen er blevet sat op eller der bliver opkrævet et ekstra energitillæg eller andet, der kan være nødvendigt, for at man som virksomhed kan komme helskindet gennem krisen.
Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvilke tiltag du og din virksomhed kan lave for at øge kundeloyaliteten, så er du mere end velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe.
Σχόλια